Medeltidsveckan.

Här om dagen lekte jag spion i Visby innerstad. På ett sätt var det ganska svårt med tanke på hur brutalt suspekta alla dessa medeltidsklädda människor ser ut, på ett sätt var det lätt med tanke på att de jag letade efter inte var klädda på det sättet.
Hur som helst,
Fanns det pirater på 1300-talet? Alltså, såna där pirater med trekantig hatt, knästrumpor och pistoler? Min kära vän Emanuel gick runt hela innerstan och ropade "Ni är 400 år för tidiga!". Jag kan hålla med om det, i alla fall om jag går efter kunskapen som filmvärlden gett mig. Jag kan ju dock inte påstå mig vara säker, är min syn på det hela realistisk? Det ända jag kan säga mig vara säker på, är att det inte fanns pistoler på 1300-talet. Inte en ända en. Jag lovar.
Skaffa en piratpilbåge, det vore coolt. En med små dödskalleflaggor på pilarna. Snacka om att bli rädd om man får en sån efter sig.
Sedan är det ju faktiskt pinsamt många medeltidsmänniskor som vet vad en mobiltelefon är och de verkar tillochmed ha kompisar som också använder sig av dessa framtidsmackapärer. Spännande.
Än en gång kände Manne för att kommentera detta framtidsbeteende genom att säga "Jaha, använde man mobiltelefoner på medeltiden?"
Kvinnan (som kommentaren liksom på något sätt riktade sig till) var klädd i en röd lång linneklänning och medeltidssmycken och blev uppenbarligen irriterad över min väns uttalande, varpå hon kommer tillbaka, kollar upp på oss och ropar "Nä, men i Visby får man använda telefoner!".
Situationen blev efter en stunds tystnad hemskt rolig. Tog hon åt sig? Kände hon sig påkommen? Tyckte hon själv att hon gjorde något slags fel?
Fruktansvärt skrattretande, fast det kanske är just därför som det är så kul att retas med de här människorna..
De tar åt sig.

Nog om det. Eller förresten, kan de inte köra typ 1700-tal istället? Då skulle piraterna platsa, plus att det skulle kännas mer okej med rödklädda medelklassfolk. För det var väl mest kungligheter som hade rött på sig? Jag kan ju i för sig ha fel här med.. Jag vet inte.

Jajajajajaja, nu är det 2010 i Visby igen. Känns bra, då kan jag gå i stan utan att känna mig dålig och missanpassad. Dessutom börjar skolan snart, då ska jag tamejfan bada i Klintehamns hamn varje dag. Bara för att jag kan.
YES.


Skola, kallas det.

Kärleksbrev
Postat av: Mamsen

Kan hålla med om att det ser lite malplacerat ut med en mobiltelefon på en medeltidsmänniska. Fast inte mer malplacerat än en cigg på en miljöaktivist eller skinnskor på en vegan, eller...finns många exempel.



Kan ju hända att dom bara klär ut sig för att det är skoj, en kul grej, gemenskap osv. Finns säkert många som är totalseriösa också.

Men vi stör oss alla på olika saker.

2010-08-17 @ 10:11:19

Skriv något finfint här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0